K-POP jako fenomen dzisiejszych czasów

K-POP (koreański pop) to gatunek muzyki popularnej, który powstał w Korei Południowej, absorbując takie elementy muzyki jak dance-pop, ballada popowa, electropop, rock, jazz, pop opera, hip-hop, współczesny rhythm and blues czy muzyka klasyczna. Gatunek ten pojawił się wraz z jedną z pierwszych grup k-popowych, Seo Taiji and Boys, która powstała w roku 1992. Ich eksperymenty z różnymi stylami muzyki „przekształciły scenę muzyczną Korei”. W rezultacie włączanie zagranicznych elementów muzycznych stało się powszechną praktyką wśród artystów k-popowych. Według autora amerykańskiego magazynu muzycznego „Rolling Stone” K-POP to mieszanka modnej zachodniej muzyki i wysokoenergetycznego japońskiego popu, która przyciąga słuchaczy za pomocą powtarzalnych chwytliwych zwrotów, czasami w języku angielskim. K-POP to połączenie zarówno śpiewu, jak i rapu oraz przywiązanie dużej wagi do część wizualnej występu oraz efektów scenicznych.

K-POP

K-POP jest mi szczególnie bliski. Pewnie zapytacie się, co jest takiego wyjątkowego w nim? Gdy pierwszy raz włączyłam k-popowe MV byłam zaskoczona, jak wszystko tam jest dopracowane, zaczynając od części wizualnej, kończąc na choreografii i wielu innych rzeczach. Moim takim pierwszym teledyskiem k-popowym było DNA – BTS. Pozostał moim ulubionym teledyskiem po dzień dzisiejszy. Osoby pracujące w tej branży nazywani są idolami. Zanim jednak nimi zostaną, muszą przejść przez okres bycia trainee, czyli czas, gdy intensywnie trenują taniec i śpiew/rap, aby wyjść na światło dzienne i pokazać swój talent szerszej publiczności za zgodą wytwórni, pod którą są. Gdy wytwórnia stwierdzi, że taka osoba będzie miała powodzenie w świecie k-popu, to wtedy taka osoba ma swój debiut. K-popowi idole często stosują drastyczne diety, aby dopasować się do kanonu koreańskiego piękna. Istnieją jednak artyści, którzy łamią ten stereotyp i wychodzą naprzeciw, jak np. Hwasa z MAMAMOO, która opowiadała o tym, jak powiedziano jej, że jest za gruba i nie osiągnie nic w świecie k-popu. Jak się okazało, jednak osiągnęła wiele i jest ikoną, która nie boi się być inną, jest symbolem silnej kobiety.

W K-POPie zanim wyjdzie album artysty, na mediach społecznościowych (często Twitter i Facebook) ukazywane są zdjęcia konceptowe. Przybliżają one, jak może wyglądać cały album. Wychodzi też główne MV. K-popowi idole promują również swoje piosenki w programach muzycznych. Promocja jest ważna, aby piosenka wspięła się na szczyt chartów muzycznych. Fani danego artysty (solo, girlsbandu lub boysbandu) streamują piosenki, aby ich wspomóc. Pojawia się też słowo ‚stanować’, które oznacza, że lubimy bardzo jakiegoś artystę i jego piosenki. Mogę powiedzieć, że stanuję BTS, ponieważ dzięki nim zainteresowałam się Koreą i uczę się języka koreańskiego. Siedem aniołów, którzy sprawiają, że wstaję każdego ranka z uśmiechem na twarzy, czy to nie cudowne?

 

Lista ulubionych MV z K-POPu









Macie ochotę odkryć więcej MV? Jeśli tak, kliknij tutaj

 K-POP jako fenomen dzisiejszych czasów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *